Ved bruk av snøskredtårn som plasseres i utsatte områder kan man
når værforholdene er slik at skredfaren øker, sprenge ned farlige snømasser før det samler seg så
mye at det er fare for at store, ukontrollerte snøskred går over vei eller
jernbanelinje.
Sveitsisk metode
Sveits har lenge
ligget langt fremme når det gjelder metoder og teknologi for å forebygge snøskred, og
snøskredtårnene har blitt utviklet av den sveitsiske ingeniøren Samuel
Wyssen.
Skredtårnene er en av de mest brukte metodene for snøskredkontroll i Sveits og
Østerrike, der ca. 250 snøskredtårn nå sikrer skianlegg, veier og jernbanestrekninger mot
snøskred.
Nylig ble snøskredtårnene også godkjent for bruk i Norge.
Statens Vegvesen med pilotprosjekt
Statens Vegvesen har i løpet
av en toårsperiode testet ut kunstig utløsning av snøskred ved hjelp av Wyssen snøskredtårn på
riksveg 53 Tyin-Årdal.
- Erfaringene er gode, og det fungerer bra teknisk. Vi ønsker å gå
videre og bygge ut en strekning med kunstig utløsning av snøskred som sikringsmetode for å få mer
erfaring med hvordan vi kan drifte det. Dersom erfaringene fra dette fremdeles er positive, vil vi
ta dette inn som en metode i skredsikringsplanene, sier overingeniør i Statens Vegvesen, Njål
Farestveit.
Forventer at veimyndighetene tar det i
bruk
Åshild Kjelsnes, leder for Nasjonal Rassikringsgruppe, forteller at det gjør stort
inntrykk på henne når hun møter personer fra skredutsatte områder som lever i konstant frykt for å
bli tatt av snøras når de ferdes på veien.
- Jeg tror ikke noen som ikke bor i
skredutsatte områder kan forstå hva det gjør med livskvaliteten til folk. Når vi nå har fått tilgang
til snøskredtårn som sikringsmetode, forventer jeg at Statens Vegvesen og Jernbaneverket vil
kartlegge hvor dette vil egne seg og at de bruker det aktiv, sier Kjelsnes.
Kan sikre flere veier innenfor eksisterende budsjett
- Vi er
veldig glade for at snøskredtårn nå er godkjent i Norge. Det betyr at veimyndighetene nå har et
ekstra verktøy for skredsikring i verktøykassen, og ettersom investeringskostnadene er så lave
sammenlignet med tradisjonelle skredsikringsmetoder, kan man sikre langt flere veier innenfor det
samme budsjettet, sier Stian Langeland, skredkonsulent i Wyssen Avalanche
Control.
______________________________________________________________________
Til redaksjonen/journalisten:
Følgende video- og
fotomateriell er tilgjengelig til fri benyttelse:
Video:
Kort videoreportasje med intervjuer av personene nevnt i saken, og som også
viser sprengninger med snøskredtårn. Video: Nordic Media Team
Link til videoen på YouTube:
http://bit.ly/1fY1Oye Videofilen kan også lastes ned her
dersom dere ønsker å spille den av fra egen videoløsning internt:
http://bit.ly/1dD8SzV Det står dere fritt å klippe i
videoen dersom dere ønsker å bruke bare deler av den, under forutsetning av at uttalelsene ikke
brukes i sammenhenger som kan mistolkes og så lenge ikke meningsbærende elementer klippes
bort.
Løse syncer med tilleggsmateriale samt videomateriale av sprengninger med snøskredtårn
er tilgjengelig på forespørsel dersom dere ønsker å sette sammen et eget innslag – kontakt da Kathe
Arnesen på tlf. 98 88 36 88 eller kathe@nordicmediateam.no.
Infografikk:
Infografikk som illustrerer hvordan snøskredtårn virker i praksis.
Infografikk: Nordic Media Team
Fotos av
snøskredtårn:
Gonda0866.jpg: Godkjent for bruk i
Norge: Med Wyssen snøskredtårn kan veimyndighetene nå sikre veier og jernbanestrekninger ved å løse
ut små snømengder på en kontrollert måte før faren for store, farlige skred blir for stor. Foto:
Wyssen Avalanche Control
Zermatt Hohtälli.jpg: Bildet
viser fem snøskredtårn som beskytter et stort område i Zermatt, Sveits. Foto: Wyssen Avalanche
Control
Faktaark om Wyssen snøskredtårn som
bakgrunnsmateriale (se vedlegg).
For mer informasjon:
Stian Langeland
Mobil: 971 23 583
E-post: stian@wyssen.no
Om Wyssen Avalanche Control AG
www.wyssen.no
Leverer snøskredtårn for forebygging av snøskred til bruk i høyrisikoområder for snøskred, samt konsulenttjenester innenfor skredsikring.
Snøskredtårn sørger for beskyttelse av jernbane- og veistrekninger der snøskred truer sikkerhet, punktlighet eller fremkommelighet, skianlegg og skiløyper.
***Denne pressemeldingen er distribuert av PRM.no på vegne av Wyssen Avalanche Control AG***