Hjem
Om oss
Referanser
Bli kunde
PRM tjenester

Pressemelding



Tittel: Casino-gründer vil ha idretten på statsbudsjettet
Avsender: Casino.no
Dato: 31/03/2014



Pressemelding:
Casino-gründer vil ha idretten på statsbudsjettet
Norsk Breddefotballforening(NBF) hadde et forslag om 0,5 prosent til norsk idrett over statsbudsjettet oppe på fotballtinget. Norges Fotballforbund (NFF) støttet ikke forslaget direkte, men NBF får derimot støtte fra en norsk gründer i bettingbransjen.
I 2013 kom Stoltenberg II-regjeringens tredje kulturløft, der 1 % av statsbudsjettet i neste stortingsperiode går til kultur. NBF mener at idretten bør inn på statsbudsjettet med 0,5 % for å få bort etterslepet på over to milliarder kroner. Forbundstyret viste blant annet til den utvidede tippenøkkelen i sin argumentasjon mot å ikke gå inn for NBFs forslag på fotballtinget, og at etterslepet ville bli mindre de neste årene.


Treffer ikke bredden
Norges Idrettsforbund (NIF) leide i 2011, inn pr-byrået First House for å påvirke Arbeiderpartiets landsmøte til å endre tippenøkkelen, skriver VG. Samarbeidet med First House har i følge samme avis eksistert siden, og vært svært omfattende. Alt fra kronikkskriving, strategiarbeid, medierådgivning og OL i Oslo, har First House kunne fakturert norsk idrett for. Det får mange til å reagere på at det er breddeidrettens penger NIF bruker på First House.


- Norsk Tipping fyller opp lommene på idrettstoppene i NIF og eliteidretten, mens breddeidretten må betale prisen ved at de må ta opp dyre banklån i påvente av spillemidler. Jeg forstår godt at folk reagerer på NIFs pengebruk på pr-byråer. Spesielt når breddeidretten tvinges til å avstå fra lovlig støtte fra internasjonale spilleselskaper, sier Morten Klein, casinogründer. Han har støttet norske idrettslag og foreninger med et tosifret millionbeløp de siste årene.


Helt feil
Morten Klein er norsk casinogründer, og er blant annet den største aksjonæren i det svenske børsnoterte spilleselskapet Cherry AB som har lisens i Sverige til å drive Casino på restauranter, og som sysselsetter over 700 ansatte. Trønderen har vært en del av den internasjonale spillbransjen i en årrekke. Argumentasjonen med at spill skal finansiere idrett, er ikke holdbar lenger, mener Klein.


- Tippemidler bør ikke finansiere norsk idrett. Økt fysisk aktivitet gir bedre folkehelse, og bør likestilles med andre viktige elementer i samfunnet som sykehus, politi og brannstasjoner. Idretten bør derfor slippe belastningen med å være en brikke i kampen rundt pengespill og monopol. Den hører hjemme på statsbudsjettet, mener Morten Klein.


Klondyke
Norske myndigheter vil at nordmenn kun skal spille hos Norsk Tipping, mens oljefondet rir flere hester.


- I dag taper norske idrettslag og foreninger ca. en milliard i inntekter hvert år i forhold til om vi hadde en lisensordning lik de har i Danmark. Samtidig tjente oljefondet 1.6 milliarder kroner i 2012, på investeringer i de samme internasjonale spillselskapene, forteller en engasjert Klein videre.


I dag er det lovlig for utenlandske spillselskap å tilby sine tjenester til det norske publikum over internett. Det er en utfordring for stortinget, mener Klein.


- Det er på tide å tilpasse seg virkeligheten. For de internasjonale spillselskapene er dagens løsning perfekt. De  kan drive lovlig mot et pengesterkt marked uten å betale skatt eller avgifter. Her mister idretten og kulturen flere hundre millioner kroner årlig, mener Morten Klein.


Annerledeslandet
De fleste store mediehusene er i dag kommisjonærer for Norsk Tipping. De legger igjen flere millioner årlig i kommisjonærprovisjon og reklameinntekter. I flere store fotballligaer, er internasjonale spillselskap tunge annonsører. Norsk fotball sliter med sponsoratene sine. Adecco sa opp avtalen med NFF om navnet på 1. divisjon. Store klubber som VIF, Strømsgodset og Lillestrøm mangler hovedsponsor på drakten. Flere fikk store underskudd i fjor.
I Norge har ikke spillselskapene lov til å markedsføre seg. Der mener Klein igjen at norsk idrett taper store summer på.


- Internasjonale spillselskaper markedsfører seg i Norge, via utenlandske kanaler for anslagsvis 300 millioner kroner per år. Man kan videre anta at norske idrettslag kunne fått reklameinntekter tilsvarende Norsk Tippings reklame på stadion, og drakter på ca 200 millioner kroner per år. Dette er i tillegg til allerede eksisterende inntektsmuligheter. Alt dette er nemlig i tillegg til, og ikke i stedet for. Jeg tror det er viktig at politkerne får øynene opp for hva som skjer ellers i Europa, sier Morten Klein.


Bildetekst: Casinogründer Morten Klein støtter forslaget fra NBF, og mener at norske politikere må få opp øynene for hva som skjer ellers i Europa.


For mer informasjon:


Rolf Hansen
Redaktør Casino.no
Mobil: 924 78 303
E-post: rolf.hansen@casino.no

Morten Klein
Casinogründer
Mobil: 913 22 222
E-post: morten@klein.no


Om Casino.no
Casino.no er en nyhetskilde til alt om og rundt casinorelatert spillvirksomhet.


***Denne pressemeldingen er distribuert av PRM.no på vegne av Casino.no***
addthis



Klikk på bildene for nedlasting i høyere oppløsning - bildene åpnes automatisk i ditt standard visningsprogram.