Hjem
Om oss
Referanser
Bli kunde
PRM tjenester

Pressemelding



Tittel: Se opp for lysende #YOLO #LOL #OMG #YO! #XXX
Avsender: SEEME AS
Dato: 23/09/2014



Pressemelding:
Se opp for lysende #YOLO #LOL #OMG #YO! #XXX
Det er skinnende klart at INSPIRASJON er nøkkelen fremfor formaning ... Det eneste vi trenger å gjøre er å spørre de unge. Hvis de får velge på øverste hylle vil de bruke refleks som kommunikasjon på ytterplagg, bager og vesker
En workshop i regi av Leidar Kommunikasjon og SeeME avdekket at barn og unge vil ha bokstaver, symboler og tall i refleks. 9 av 10 barn tegnet bokstaver som øverste ønske for nye reflekser. Selvfølgelig! Tenkte vi. Vi lever i en tid hvor kommunikasjon er DØDSVIKTIG. Heldigvis har vi korte beslutningsveier og kan «hive» oss rundt for å etterkomme disse ønskene.

Lansering av Seeme FLEX er 16. oktober – den såkalte Refleksens dag.

Bokstaver, symboler (thumbs up, heart, hashtag osv.) og tall i refleksmateriale vil forhåpentligvis bli en «landeplage». Unge og voksne er opptatt av å kommunisere hvem de er, hva de tror på og hva de liker eller ikke liker. Resultatet av å ta unge på alvor kan bli at #SYKT mange bruker Seeme FLEX for å dekorere jakker, sekker, bager og støvler. Medier som instragram og facebook vil videre gi brukerne oppmerksomhet rundt dette ved å utnevne «dagenskuleste ord / budskap» osv.


Vi er overbeviste om at ved å rette oss mot unge vil det over tid skje en endring i holdninger til refleks. All erfaring tilsier at produkter vi «får kastet etter oss» ikke appellerer til våre behov for å «bli sett». Et godt eksempel er hvordan bruksnyttige ting har gått fra å være «teit» til «trendy». Spesielt kan nevnes hodeplagget lue.


Da SeeME startet for 13 år siden var det lite fokus på design i refleksbransjen. SeeME valgte å bruke design som strategisk verktøyfor å forandre og skape positive holdninger. Refleks ble oppfattet som tregt ogkjedelig og ble forbundet med gratis «give-aways» fra bank ogforsikringsbransjen. Vårt mantra da som nå er at vi vil inspirere til åta vare på sitt eget og andres liv.

Panduro Hobby vil være de første til å lansere SeeME FLEX. De vil i starten av november fylle reolene i sine butikker i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland med alfabetet, tall og symboler.

Det er så ufattelig bra at store og seriøse aktører tror påprosjektet og viser omsorg for sine kunder ved å selge alternativer innen refleks. 



Virkelighetsbilde
Det er godt å vite at bruk av noe så enkelt og tilgjengelig som refleks reduserer risikoen for dødsulykker med opptil 85%.

Det er en utfordring at vi også vet at statistikken viser atnår ulykken inntreffer viser det seg at kun 5% av rammede brukte refleks.

Det viser seg (kilde Trygg Trafikk) 29% av de voksne bruker refleks. Bare en av tre husker den lille livredderen. Utviklingen har vært slik:

2010: 24% brukte refleks
2011: 28% brukte refleks
2012: 29% brukte refleks
2013: 29% brukte refleks

Gjennomsnittlig dør mellom 20 og 25 fotgjengere / 10 syklister i trafikken hvert år. 145 blir alvorlig skadd, mens 5540 blir lettere skadd (kilde Trygg Trafikk)

 

I «Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg» står det at 40% skal bruke refleks i byer og tettteder og 60% skal bruke refleks utenfor byer og tettsteder. Dette skal allerede skje fra i år. Det er langt ingen. Det ser ikke ut til at holdningskampanjer og markeringer i seg selv er nok for å øke bruk av refleks. Trygg Trafikk og Sparebank 1 Forsikring samarbeider hvert år om «Refleksens dag». Dette er hvert år den tredje torsdagen i oktober måned. Til tross for massiv gratis utdeling av reflekser ser ikke dette ut til å virke nevneverdig.

Verdt å lese er Trygg Trafikks egen pressemelding: http://www.tryggtrafikk.no/pressemeldinger/refleksbruk-pa-stedet-hvil/

 

SeeMEharøktsalget av reflekser i retail fra 35.000 solgte i 2010 til 500.000 solgte reflekser i sesongen 2013/2014 (august – februar).Dette er en formidabel økning tatt i betraktning av at refleksbruken ikke øker. For oss er dette selve beviset på at refleksbrukeren gjerne vil velge selv og ikke har noe imot å kjøpe en relativt billig refleks.

 

 



For mer informasjon:


Daglig leder: Eva Aunemo
tlf. 93284338
eva.aunemo@seeme.no


Om SEEME AS
SeeME ble etablert i 2001 som et tiltak for å skape positivt engasjement rundt refleksbruk.

Da SeeME startet for 13 år siden var det lite fokus på design i refleksbransjen.
SeeME valgte å bruke design som strategisk VERKTØY for å forandre og skape positive holdninger.
Refleks ble oppfattet som tregt og kjedelig og ble forbundet med gratis ”give aways” fra bank og forsikringsbransjen.
Vårt mantra da som nå er at vi vil inspirere til å ta vare på sitt eget og andres liv.

SeeME lager verdens kuleste reflekser


***Denne pressemeldingen er distribuert av PRM.no på vegne av SEEME AS***
addthis



Klikk på bildene for nedlasting i høyere oppløsning - bildene åpnes automatisk i ditt standard visningsprogram.